NYHETSARKIVET
5 nov 2007 14:49
Datastrul på Alecta skapar problem för alla ITP-företag
Den 1 oktober var det meningen att premieadministrationen för gammal och ny ITP skulle kunna skötas ifrån ett ställe, Collectums Internetkontor. Men så har det inte blivit. Istället tvingas företagen idag att sköta sin ITP-administration över två olika Internetkontor, både Collectums och Alectas med dubbla inloggningar.

- Vi är medvetna om problemet och förstår om kunderna är missnöjda, säger Jenny Jeppsson på Collectum och tillägger:

- Det var meningen att Alecta skulle ha sitt nya försäkringssystem färdigt den 1 oktober men nu har det skjutits upp med ett halvår. För kunderna ser det nu ut som om problemen helt ligger hos Collectum eftersom båda Internetkontoren är märkta med Collectums logga. ITP 1 hanteras via Collectums system medan ITP 2 fortfarande går över Alectas system och Internetkontor.

- Det är jätteolyckligt att det är så här och jag har full förståelse för om kunderna tycker att det är svårt att hantera de dubbla systemen, säger Jenny Jeppsson.

Enligt Gary Matheny på Alecta, som är ansvarig för Alectas nya försäkringssystem så har införandet av systemet nu totalt skjutits upp med ett år. Från början var det meningen att man skulle ha driftsatt det i april 2007. De förändringar som gjordes i det nya ITP-avtalet av parterna var dock stora och systemmässigt krävande, både vad gäller ITP 1 men även ITP 2.

- När vi sa att vi skulle försöka klara av det till oktober 2007 kändes det som att det skulle bli svårt att klara av men vi bestämde oss ändå för att försöka. Att vi nu har skjutit upp projektet med ytterligare sex månader är inte bara för att vi i projektet behöver så mycket tid utan för att det inte går att köra igång det nya systemet vid ett årsskifte. Boksluten måste göras klara i den gamla miljön, ingen startar ett nytt system vid ett årsskifte, säger Gary Matheny.

Han säger sig inte heller kunna lova att det nya systemet också är klart till årsskiftet.

- Ingen kan garantera något när det gäller IT-system och jag är den förste att beklaga att detta drabbar våra kunder. Men det är bättre att ha ett system testat och klart innan det körs igång, säger han.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907