Volvo Försäkringsförening fick nyligen koncession för ett nystartat fondförsäkringsbolag. Den ursprungliga tanken var att det bolaget skulle skapa ett fondbolag internt och dra nytta av den kompetens som bland annat finns i Volvos stiftelseförvaltning. De regelskärpningar som Finansinspektionen gjort när det gäller kund- och leverantörsförhållanden gör dock att den möjligheten inte är framkomlig.
- För att det skulle ha varit möjligt skulle det krävas att vi hade närmast vattentäta skott mellan förvaltningen och försäkringsbolaget och det skulle ha gjort att de, som idag sitter bredvid oss, skulle få bygga om kontoren och sätta upp väggar mellan oss och dem. Det skulle ha blivit så dyrt att det inte längre hade gått att räkna hem, säger Svante Winqvist, ansvarig för Volvos Försäkringsförening, till Pensionsnyheterna.
Nu har man istället gått ut på marknaden för att handla upp fondbolag och fonder och har fått offerter ifrån tre fondbolag som erbjuder sina tjänster.
- Vi står i begrepp att teckna avtal med en av de leverantörer som lämnat offert, men jag kan inte säga vilken det blir. Jag hoppas att vi ska ha ett avtal klart inom kort men eftersom det handlar om juridik får vi kanske räkna med lite extra tid, men under oktober månad bör vi vara i hamn, säger Svante Winqvist.
Fondbolaget som man nu förhandlar med ska ställa upp fem fonder som ska vara valbara för de Volvoanställda som vill placera sina pensionspremier ifrån Volvos "extra" tjänstepension eller ifrån sitt privata pensionssparande i bolaget. Försäkringsföreningen och Fondförsäkringsbolaget kommer dock inte att kunna hantera några premier ifrån ITP-planen eftersom man inte valts ut av Collectum.
De fonder som man nu handlar upp kommer att vara en lång och en kort räntefond och en fond för svenska aktier och en för globala aktier.
- Sen har vi också en fond som vi liknar vid en automatlåda, en blandfond där vi löpande anpassar placeringarna för dem som inte vill välja mellan de andra fonderna, säger Svante Winqvist.