NYHETSARKIVET
17 mar 2025 16:52
Pensionsnyheternas Ola Hellblom: Avtalat går inte att lita på
När jag öppnade årsbeskedet från Avtalat om min tjänstepension blev jag mycket förvånad. Det månadsbelopp som Avtalat kommit fram till var över 10 000 kronor fel i månaden.

Redan i förra årets årsbesked var det stora fel som jag då påpekade för Avtalat, som lovade att kontrollera. Ett år senare är felen ännu större, trots att de har fått de riktiga siffrorna från mig.

Avtalat har tagit över ansvaret för att informera de som har ett tjänstepensionssparande om hur stora eller små deras månadsutbetalningar kommer att bli när de börjar ta ut sin tjänstepension eller hur utbetalningarna kommer att se ut för de som har startat att ta ut sin tjänstepension. Det är ett stort ansvar för att denna information blir riktig.

Därför blir jag riktigt bekymrad. Mitt egna exempel visar att Avtalat skickat ut helt fel information i de två årsbesked jag hittills fått sedan Avtalat tog över detta ansvar från Collectum och Fora.

Om mitt årsbesked är så felaktigt kan man befara att många tusen andra personer också har fått felaktig information i sina årsbesked.

Det är kanske inte alla som orkar jämföra de årsbesked man får från de pensionsbolag man har tjänstepensionskapital hos med det årsbesked som Avtalat skickar ut.

Det har jag gjort och då visade det sig att Avtalats årsbesked var fel med drygt 10 000 kr/mån. Hur är det möjligt kan man fråga sig, då Avtalat uppger att deras information bygger på uppgifter från pensionsbolagen.

Men när jag klagade hos Avtalat över årets årsbesked blev svaret att Avtalat inte tar emot några uppgifter från pensionsbolagen när utbetalning av tjänstepension väl har påbörjats.

Om detta är sant är det också märkligt eftersom intjänat tjänstepensionskapital ändrar sig år från år beroende på avkastningen.

Trots att jag lämnat den information jag har om min tjänstepension från de pensionsbolag jag har uppsparat kapital hos till Avtalat, så lyckas detta partsägda bolag skicka ut årsbesked som är totalt vilseledande. Vill man klaga över detta får man rusta sig med tålamod.

De gånger jag har försökt att telefonledes komma igenom har väntetiden varit över en halvtimme och då har man fått prata med en kundtjänstmedarbetare, som inte kan svara på någonting. Deras klagomålsansvariga person har inte heller lyckats komma med något svar på hur det kan bli så fel.

Ola Hellblom
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907