NYHETSARKIVET
9 maj 2025 13:44
Småspararguiden kritiserar Söderberg & Partners
I en krönika som sampubliceras i Affärsvärlden och i Småspararguiden ondgör sig Patrick Siegbahn över hur Söderberg & Partners kan marknadsföra sig med att ha Sveriges nöjdaste kunder när de distribuerar dåliga och dyra fonder till sina kunder.

I Svenskt Kvalitetsindex (SKI) årliga mätning över kundnöjdheten bland försäkringsförmedlare har Söderberg & Partners hamnat högst i 13 år i rad. Men problemet med denna mätning är att SKI inte frågar kunderna utan arbetsgivarna och de är nöjda med att ha fått hjälp att upphandla en billig försäkringslösning genom Söderberg & Partners för sina anställda där de slipper att göra administrationen själva, men där räkningen för detta jobb hamnar hos de anställda.

“Det är som att kora “Årets bästa skolmat” genom att fråga rektorn – inte eleverna som sitter och petar i kall lapskojs”, skriver Patrick Siegbahn.

Han upprepar kritiken mot Söderberg & Partners fonder som ännu en gång har bytt namn. Först hette de Trygghet 75-90 med olika aktieandelar. Efter tuff kritik från bland andra Finansinspektionen om att fonderna var dyra och dåliga bytte de namn till Proaktiv 75-90. Kritik från Konsumentverket gjorde att Söderberg & Partners tvingades ändra förvaltningsmodell för dessa fonder, som nu har fusionerats in i nystartade fonder som heter Dynamics R2/R5.

Enligt Patrick Siegbahn görs dessa namnbyten på fonderna för att sopa bort fondernas dåliga historik och göra det svårare att hitta kritik mot fonderna när kunder söker på nya fondnamnet.

/Ola Hellblom
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907