NYHETSARKIVET
19 maj 2025 16:27
Regeringen vill utreda hur telefonförsäljare ska sluta luras
Regeringen har nyligen gett Konsumentverket i uppdrag att granska brister vid telefonförsäljning. Bakgrunden är återkommande rapporter om att konsumenter, särskilt äldre och personer med funktionsnedsättningar, drabbas av oönskade eller svårförståeliga avtal som ingås via telefon.

Trots tidigare åtgärder, såsom införandet av skriftlighetskrav för att ett telefonavtal ska vara giltigt och möjligheten att spärra sitt nummer via NIX-registret, kvarstår problemen, noterar regeringen.

Inom vissa områden, exempelvis premiepension, är telefonförsäljning helt förbjuden, men liknande restriktioner saknas för andra finansiella produkter.

Civilminister Erik Slottner (KD) betonar att det är oacceptabelt att sårbara grupper utnyttjas genom aggressiv eller vilseledande telefonförsäljning. Konsumentverket ska därför identifiera branscher och produktområden där problemen är särskilt omfattande och föreslå åtgärder, inklusive möjliga regeländringar, för att stärka konsumentskyddet.

Uppdraget omfattar även att överväga om det bör införas ytterligare begränsningar i regleringen, till exempel avseende specifika produkttyper eller målgrupper. Syftet är att säkerställa att konsumenter får tydlig och korrekt information innan de ingår avtal och att deras rättigheter skyddas effektivt.

Konsumentverket får ett halvår på sig och ska redovisa slutsatser och förslag till regeringen senast den 31 december 2025.

Regeringens pressmeddelande om utredningen om telefonförsäljarna kom i fredags, nästan på samma dag som Allras tidigare vd Alexander Ernstberger frigavs från fängelset efter att ha avtjänat två tredjedelar av sitt sexåriga fängelsestraff.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907