Under den här veckan har det tidigare ganska tystlåtna ickevalsalternativet AP 7 Såfa slagit på trumman med en marknadsföringskampanj. Det sker bland annat genom en ny webbsajt, helsidor i dagspress och en del pressbearbetning som genererar artiklar i tidningar och på webben. Det här är något som man tidigare varit förbjuden att hålla på med av politikerna.
- Det var i samband med att vi startade den nya förvalsalternativet AP 7 Såfa 2010 som reglerna lättades upp och vi fick möjlighet att satsa på kommunikation. En annan anledning till att vi nu kör i gång är att finansdepartementet petat på oss och sagt att vi borde göra lite mer för att öka informationen om AP 7 Såfa, säger Johan Florén, kommunikationschef på AP 7, till Pensionsnyheterna.
- Syftet med kampanjen är att ge de som är intresserade en lättillgänglig redovisning av det förvalda alternativet i AP 7 genom vår nya webbguide och alltså dra trafik till sajten, säger Johan Florén. Han tillägger att man aldrig kommer att nå alla sparare, de som är genuint ointresserade kommer troligen att förbli lika ointresserade som hittills.
Sjunde AP-fonden är ett lågprisalternativ och enligt Johan Florén är det inte heller några stora summor man lägger ut på marknadsföringen om man jämför med andra aktörer.
- Vi satsar totalt tre miljoner kr under innevarande år på den här kommunikationen. Det är en mikroskopisk summa i jämförelse med vad de privata alternativen lägger ned på sin marknadsföring. De 10 största fondbolagen la under förra året ut omkring 300 miljoner kr, bara på reklam. Nu kan man säga att vårkampanjen, som tagit omkring hälften av budgeten i anspråk, är avslutad och resten av pengarna ska användas under hösten, då vi kommer igen, säger Johan Florén.
Under den senaste tiden har hävstångsfonden Såfa dragit ifrån konkurrenterna avkastningsmässigt. Fonden ligger nu drygt 17 procent över snittfondens avkastning i PPM. Men det är inget man vill slå sig för bröstet för.
- Det kommer att kunna gå ned också. Vad vi säger är att vårt alternativ i längden kommer att vara bättre genom att vi tar högre risk genom hävstången. Men i Såfa sker en successiv avtrappning av aktieandelen från 55 års ålder som fortsätter till 75 års ålder, vilket minskar risken. Spararna tar ju inte ut alla pengar på en gång utan får vara med och köpa både dyra och billiga andelar under hela resans gång, säger Johan Florén.