Tre bolag som ägnar sig åt PPM-rådgivning har tillsammans dragit på sig nästan 300 anmälningar till Konsumentverket. Nu ingriper Konsumentombudsmannen, KO, för att stoppa den otillåtna marknadsföringen. Det meddelar Konsumentverket i dag.
De tre bolagen, Positiv Pension, Svensk Fondservice och Prognosia, säljer sina tjänster via telefon och det är telefonförsäljningen som anmälningarna gäller. Många anmälare anger att både Positiv Pension och Svensk Fondservice kontaktat dem och att de bara tackat ja till att få mer information. Ändå har de blivit bundna av ett abonnemang.
Vi har en lång lista med anmärkningar när det gäller de här bolagen, men det jag reagerar starkast över är att inget av dem respekterar god marknadsföringssed. Två av dem, Positiv Pension och Svensk Fondservice, har flera gånger ringt upp konsumenter vars telefonnummer varit antecknade i NIX-registret. Prognosia har ringt upp konsumenter på deras mobiltelefoner, utan att det funnits något etablerat kundförhållande sedan tidigare. Det här är ett oskick som jag nu vill få stopp för, säger Gunnar Larsson, KO, i en kommentar.
Nyligen föreslog regeringen en lagändring för att stoppa oseriösa telefonförsäljare. Ett initiativ som Gunnar Larsson välkomnar.
KO har skickat förbudsförelägganden till de tre bolagen som de ska godkänna senast den 19 juni. Godkänner inte bolagen föreläggandet får KO överväga att driva ärendet vidare till Marknadsdomstolen. Föreläggandena är förenade med vite.