När det i december blev klart att avdragsrätten för individuellt pensionssparande tas bort från och med nästa år, och begränsas kraftigt redan i år, blev det bråttom för livbolagen att kontakta sina pensionssparare för att få dem att lägga om sina pensionsförsäkringar.
Folksam hör till de större aktörerna med 240 000 pensionssparare och de har arbetat intensivt de senaste månaderna för att kontakta samtliga kunder. Och arbetet har gett resultat. Inte bara att man lyckats få kunderna att lägga om sitt sparande, merförsäljningen har också överträffat förväntningarna.
- Vi har lagt jättemycket engagemang på det här, att nå ut till alla våra kunder och informera dem, säger Pia Marions, CFO på Folksam, till Pensionsnyheterna.
När man ändå har kunderna på tråden så hoppas man på Folksam, liksom övriga bolag, givetvis på att kunna sälja in lite nya produkter till kunderna. Och det har hittills gått väldigt bra. Kunderna är intresserade av att fortsätta spara i nya produkter nu när det pensionssparandet inte längre är ett alternativ, och många köper också ytterligare produkter.
- Vi ligger i linje med de mål vi satt upp, det går jättebra. Och vi har en stor merförsäljning, säger Pia Marions.
Att hantera kommunikationen med nästan en kvarts miljon kunder på bara några månader är en utmaning.
- Det är ett stort projekt och det har påverkat hela organisationen. Men vi ser att vi kan hantera det här och det har blivit något väldigt positivt, säger Pia Marions.