Försäkringsförmedlare är tvungna att informera sina kunder om det är så att de inte ger råd baserade på en opartisk analys. Att bara låta bli att säga att man inte är opartisk räcker inte. Det skriver Insuresecs disciplinnämnd i ett uttalande.
Bakgrunden till uttalandet är att det saknas en etablerad praxis för hur begreppet opartisk analys ska användas när det kommer till försäkringsförmedlares tjänster. Insuresecs vd Jan Fritsch har därför bett disciplinnämnden svara på vad som avses med begreppet opartisk analys, hur det ska användas inom Insuresec regelverk och om det är förenligt med regelverket att använda begrepp som kan förväxlas med opartisk analys, som oberoende, fristående, obunden och liknande.
Nämnden menar att det är en central del av kundskyddet att förmedlaren ger information till kunden om råden ges på grundval av en opartisk analys eller inte. Nämnden konstaterar dessutom att det idag finns risk att kunden tror att förmedlaren alltid baserar sina råd på en opartisk analys.
Nämnden är därför tydlig i sitt uttalande om att det är viktigt att förmedlare som inte baserar råd på en opartisk analys gör detta klart för kunden. Man menar att god sed kräver att man baserar sin analys på opartisk analys om man inte informerar kunden om att så inte är fallet.
Detta betyder att även den förmedlare som inte använder begreppet opartisk analys som beskrivande för sin verksamhet är skyldig att ge sina råd på grundval av en opartisk analys, om inte kunden har fått tydlig information om att råden inte gör det, skriver nämnden i sitt uttalande.
En opartisk analys ska baseras på ett tillräckligt stort antal produkter och produktleverantörer för att ta hänsyn till kundens intressen och behov. Det är också kundens intressen och behov som ska styra urval, analyser, råd och presentationer av förslag, inte förmedlarens. Därmed kan begränsningar i urvalet förekomma, men bara om det görs i kundens intresse.
Använder sig en förmedlare av begrepp som kan förväxlas med opartisk analys så förutsätter det att kunden får tydlig information om att förmedlarens verksamhet inte baseras på en opartisk analys.