NYHETSARKIVET
21 nov 2007 14:10
Parterna sätter spiken i kistan för tiotaggeriet
I och med att avtalsparterna på ITP-området bestämt sig för att det ska vara tillåtet att lägga över tiotaggare i den upphandlade och rabatterade ITPK-försäkringen så sätter man definitivt spiken i kistan för den snart 20-åriga tiotaggarmarknaden. Frågan är inte om tiotaggarmarknaden kommer att dö, utan snarare hur snabbt det kommer att gå.

Det här är dåliga nyheter för landets försäkringsförmedlare och försäkringsbolagen som definitivt kommer att förlora intäkter. Försäkringsförmedlare som byggt sin verksamhet på att erbjuda individualiserad rådgivning och försäljning till högavlönade tjänstemän kommer att tvingas att söka nya sätt att tjäna pengar. Klart är att det kommer att bli svårare än det varit hittills. Det kommer inte att finnas några möjligheter att finansiera försäljning och rådgivning med hjälp av försäkringsbolagen. På ITP-sidan blir det Collectum som tar över administrationen och på sikt kommer det administrativa monopolet att suga in allt fler företag.

Ökar behovet av rådgivning

Det här innebär nu inte att alla problem är lösta och att alla individers pensionsproblem är omhändertagna. Söderberg & Partners vd Gustaf Rentzhog tror tvärtemot att det kommer att öka behovet av de tjänster som hans företag erbjuder.

- I och med att de förändrar i samordningen och inför både ITP 1 och en möjlighet att flytta till ITPK så måste ju de anställda få råd om hur de ska göra. Det kommer bara att öka behovet av rådgivning, säger han.

Och det har han säkert rätt i. Den stora skillnaden är dock att både han och alla andra distributörer i framtiden måste se till att få betalt av de kunder som faktiskt vill ha rådgivningen. De som inte vill betala kommer heller inte att göra det eftersom det inte kommer att gå att ta ersättning ifrån kapitalet.

Det är sunt. Alla kunder kommer inte att betala eller efterfråga rådgivning och det är långt ifrån säkert att alla företag kommer att vilja ta på sig kostnaden för att erbjuda den. Det finns kort sagt inga kunder som varje år betalar pengar för tjänster som de inte utnyttjar. Det kommer att handla om att ta företag för företag, kund för kund för att se till att få de nödvändiga intäkterna och det kan bli tufft, mycket tufft.

Vissa mäklerier har antytt att en snabb överflytt ifrån tiotaggeri till ITPK kan göra att man har en 30 procentig överkapacitet.

Röka ut förmedlarna

Säga vad man vill om parternas sätt att hantera frågorna kring den nya ITP-planen men att man har haft som övergripande syfte att "röka ut" förmedlarna verkar det inte vara något tvivel om. Och att gråta krokodiltårar över att tiotaggeriet nu upphör tjänar ingenting till. Försäkrings- och pensionsbranschen har visat att de under snart 20 år inte lyckats hitta modeller som håller nere priserna eller kopplar pris mot prestation och då har de sig själva att skylla. Det mest förvånande är att avtalsparterna lät det hela fortsätta under så lång tid som det gjorde. Och det är också helt naturligt att parterna valde att ta över när "den fria marknaden" inte klarade av att leverera till rimliga priser.

Nu är det inte så att de upphandlade alternativen via Collectum alla är billigast på marknaden. Bolagen har lämnat motsvarande priser även i mindre upphandlingar till företag och förmedlare så nivåerna är inte helt nya. Vad som är nytt är dock att man nu verkar vilja sopa in hela tiotaggarbeståndet i Collectums administrativa system, något som även slår mot dem som agerat mellanhänder mellan företag och försäkringsbolag. De administrativa tjänsterna kommer att bli än mer konkurrensutsatta och när Collectum nu förklarat att man kommer att sätta ett tak på drygt 300 kr om året per kund, så går det inte att hämta några stora pengar där heller.

Centralisera administrationen

För företagen, särskilt de stora, kan det säkert vara välkommet att centralisera administrationen och bara ha ett bolag, Collectum, att kommunicera med. För alla anställda som inte är tiotaggare har man ju inget val och både för anställda och företag kan det vara rationellt att skapa nya förbindelser om allt fungerar.

En hel del barnsjukdomar finns dock kvar. Alecta och Collectum-separationen har inte gått smärtfritt och det kommer att dröja ett halvår innan man kan sjösätta det nya försäkringssystemet på Alecta. Men parterna har faktiskt i största samförstånd lyckats monopolisera administration och försäkring och kommer på sikt kunna skapa en effektiv och billig hantering av försäkringar. Collectum / Alecta blir försäkringsvärldens Lidl. En butik där det mesta är billigt men där man aldrig kommer ut med en hel middag utan alltid behöver komplettera i efterhand.

Frågan är bara om det ges några incitament till produktutveckling. Med små marginaler finns det risk för att ingen har råd att hitta på nya sätt att lösa gamla problem. Men det är synd att parterna i sina upphandlingar begränsat utbudet så kraftigt som man gjort. Det hade kunnat gå att bra städa ut "värstingarna" genom kvalitetskontroller och sedan satt en ribba för hur mycket man skulle få ta ut. Då hade alla som velat vara med kunnat få det och ingen hade tvingats att sitta vid kanten och titta på.

Räcker till tagelskjorta

Frågan är bara hur snabbt det går innan det är dags för jordfästning. Men håll i minnet att tiotaggarmarknaden idag uppskattningsvis ger 4 miljarder kr i premier varje år och att de upparbetade stockarna innehåller omkring 100 miljarder kr. Om de totala avgifterna sjunker ifrån 1,5 procent i genomsnitt till 0,6 procent, vilket inte är en orimlig gissning på lite sikt, betyder det att de totala intäkterna från tiotaggeriet minskar ifrån 1,5 miljarder kr om året till 600 miljoner kr. Om alla skulle välja att byta ut sin tiotaggarlösning och istället stoppa in pengarna i Alecta Optimal Pension skulle det innebära att det totala avgiftsuttaget för försäkringsbranschen skulle stanna vid 140 miljoner kr. Det skulle möjligen räcka till en enklare tagelskjorta till de närmast sörjande men inte stort mer?

Pensionsnyheterna Analys nr 4/07
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907