Vänsterpartisten Lotta Johnsson Fornarve (V) skriver i en interpellation till Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) att hon anser att alldeles för lite gjorts för att skydda konsumenter som utsätts för telefonförsäljning.
Ett betänkande lades fram för ett och ett halvt år sedan som skulle stärka skyddet för konsumenterna (SOU 2015:16), men enligt Lotta Johnsson Fornarve har mycket lite hänt på området.
Hon menar att det finns ett starkt missnöje hos konsumenter och pekar på att utredningen visat att vissa äldre, personer som inte behärskar det svenska språket och personer med funktionshinder är särskilt drabbade.
Utredningen föreslog att skriftliga avtal skulle krävas för att göra telefonförsäljning rättsligt bindande, alternativt ha krav på e-legitimation.
Hon anser vidare att det så kallade NIX-registret fungerar dåligt och föreslår därför att dess funktion blir omvänd mot hur det fungerar i dag. Hon undrar därför om Per Bolund kan tänka sig att göra om reglerna för NIX så att konsumenter som vill bli uppringda i marknadsföringssyfte ska få anmäla detta och att övriga ska vara fredade.
Per Bolund ska svara på hennes fråga senast den 29 november, fast Lotta Johnsson Fornarve hade kunnat kolla på vad moderaten Sten Bergheden fick för svar på en likalydande fråga i oktober.
Då anförde statsrådet att det redan införts möjlighet för KO att vitesförelägga för oseriösa telefonförsäljare från den 1 oktober, utan krav på att gå till domstol.
Han anser dock att fler åtgärder kan behöva vidtas men att det är viktigt att beakta en god balans mellan konsumenters och näringsidkares intressen.
Han tillägger att utredningen Stärkt konsumentskydd vid telefonförsäljning remissbehandlats och att det kommit in många synpunkter.
Förslagen bereds i Regeringskansliet och regeringen kommer att återkomma i frågan.