I budgetpropositionen för nästa år föreslås att Pensionsmyndighetens informations- och konsumentuppdrag utökas och förlängs till 30 miljoner från 2018.
Myndigheten har i flera år haft uppdraget som går ut på att informera allmänheten och höja kunskapen om pension och betydelsen av ett längre arbetsliv.
Skälet till satsningen är att Pensionsmyndigheten behöver arbeta mer med att nå personer som har lägst kunskap och intresse för pensionsfrågor och att göra en mer uppsökande verksamhet.
"Fler måste ha kunskap om hur pensionen påverkas positivt av ett längre arbetsliv och negativt av exempelvis deltidsarbete och att gå i pension tidigt, säger socialförsäkringsminister Annika Strandhäll.
Hittills har informationsinsatserna givit bra resultat och målsättningen är bland annat att fler sparare ska känna till livsinkomstprincipen och betydelsen av ett längre arbetsliv, samt att fler registrerar sig på Minpension.se.
"Pensionsmyndigheten gör ett väldigt bra arbete som behöver växlas upp. Det är oroväckande att bara 35 procent känner till att det antal år man arbetar påverkar storleken på pensionen. Du ska inte behöva gå och tänka på din pension hela tiden, men det är viktigt att man förstår grunderna i pensionssystemet och framför allt var man ska vända sig för att få information", säger Strandhäll.