Skandias försäljning av liv- och pensionsprodukter ökade under förra året, trots krisen. Visserligen skedde det en tillbakagång under november och december men när helåret summeras visar det sig att man sålt mer än under 2007.
Det är framför allt på företagsmarknaden som vi ökat. Privatmarknaden backade kraftigt, bland annat beroende på att kapitalpensionerna minskade. Dessutom sänktes återbäringsräntorna vilket innebar att det blev mindre intressant för privatpersoner att teckna. Slutligen kom också den minskade avdragsrätten, vilket gjorde att privatmarknaden minskade, säger Lars Fornell, försäljningsansvarig på Skandia Liv till Pensionsnyheterna.
Minskningen på privatmarknaden kompenserades med råge av ökningen på företagsmarknaden där det under årets första månader såldes tjänstepension, alltså avtal med löpande premie.
Där kunde vi notera en uppgång med 20 procent. Även på kryssvalsmarknaden kunde vi notera en uppgång, inte minst för att vi valdes ut som ickevalsalternativ på FTP-området, säger Lars Fornell.
Under slutet av 2008 började krisen göra sig påmind varför försäljningen av tjänstepension minskade medan försäljningen av engångsbetald försäkring ökade. Det handlar då främst om avgångspensioner.
Det här förloppet såg vi även i den förra konjunktursvackan men då hade vi Skandiaskandalerna, vilket gjorde att vi tappade på både engångsbetald och på engångsbetald i serie. Nu ser vi istället att vi tar igen en hel del av det vi förlorar på tjänstepensioner genom en ökad försäljning av avgångspensioner, säger Lars Fornell.
För helåret ökade tjänstepensionsförsäljningen med 17 procent, trots ett tapp med 20 procent under december månad.
Enligt Lars Fornell är det främst förmedlarna som står för försäljningsökningen.
Vår egna säljkår har varit starkast på privatmarknaden och när den marknaden backar är det förmedlarna som har kunnat öka via företagsmarknaden, säger Lars Fornell.