NYHETSARKIVET
9 nov 2020 13:15
Rådgivare omfamnar teknologin under pandemin
En ökad digitalisering av försäkrings- och pensionsrådgivningen kan göra att tjänsterna blir billigare och mer tillgängliga för en bredare kundkrets. Många rådgivare i Storbritannien, som just nu är under sin andra nedstängning sedan mars, har i allt större grad använt teknologin för sina kundkontakter, skriver Financial Times.

Omställningen har sina egna utmaningar men samtidigt finns här potentialen för branschen att bli mer flexibel, minska sina kostnader och därmed göra rådgivning mer lättillgänglig för fler.

Finansiella rådgivare i Storbritannien har krav på sig att ha regelbundna träffar med sina kunder. Detta görs nu i stor grad genom videokonferenser eller telefonsamtal. Det är en utmaning samtidigt som många välkomnar det på grund av att de då inte behöver resa hela tiden.

Richard Ross på rådgivaren Chadwick säger till exempel till FT att videosamtal är bättre för bolaget, ur miljösynpunkt men även bättre för kunderna eftersom de kan prata med sina rådgivare oftare.

Men mest nytta kan individer som tidigare inte hade råd med rådgivning få. Kan kostnaderna minskas kan bolagen också erbjuda tjänsterna till potentiella kundgrupper som tidigare inte var i fokus. Ett exempel är rådgivarfirman Sanlam, som lanserade en digital "on demand"-tjänst och erbjöd en gratis konsultation på 45 minuter för nya kunder, skriver FT.
Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907