NYHETSARKIVET
15 okt 2009 12:16
Skandia storsatsar på friskvårdskampanj
I dag startar Skandia sin nya kampanj ”Med rätt sjukförsäkring kan du undvika att bli sjuk”. Tanken är att få Sverige friskare, och visa företagen att det går att tjäna pengar på att hålla sin personal frisk. I centrum för kampanjen står bolagets sjukförsäkring för företag som nu kopplats samman med en rehabiliteringsförsäkring.

- Genom att koppla ihop de här två produkterna ökar chanserna att en anställd hos ett företag som har den här försäkringen aldrig hamnar i sjukskrivning. Det är en stor fördel för oss och det är absolut en stor fördel för företaget och den anställde, säger Annie Sebelius, informationschef Skandia Liv och Företag, till Pensionsnyheterna.

I dag är nästan 70 procent av alla sjukskrivna svenskar sjuka i smärt- och stressrelaterade sjukdomar. Dessutom är finansieringsgapet mellan det behov som finns av vård och de resurser som finns i dag mer än 50 miljarder kr.

- Vi räknar med att kunna sänka sjukskrivningarna med upp till 40 procent. Vi har följt ett antal företag för att se vad man kan göra och i vissa fall har vi kunna sänka sjukskrivningen med mer än 40 procent. Men det är det här vi tror är realistiskt, säger Annie Sebelius.

PN: Hur stort intresse tror ni det finns för den här produkten?

- Det är svårt att säga. Men när vi varit ute och presenterat det här för kunder och försäkringsmäklare så har vi mötts av stående ovationer, säger Annie Sebelius.

Enligt Annie Sebelius är satsningen Skandias största på många år. Kampanjen kommer att synas i dagspress, på bussar och i tunnelbanan.

Pensionsnyheterna i Sverige AB
Rapsgatan 1
118 61 Stockholm
info@pensionsnyheterna.se
www.pensionsnyheterna.se
Orgnr: 559339-5907