Pensions- och livbolagen tappar i Svenskt Kvalitetsindex, SKI, kundnöjdhetsundersökning av de svenska försäkringsbolagen. Generellt är privatkunderna mindre nöjda med sina livförsäkringsbolag än 2008.
Handelsbanken Liv får högst betyg bland livbolagen, strax före Länsförsäkringar. SPP är det enda bolag som får högre betyg än vid förra årets mätning.
Jämfört med förra året har branschen som helhet tappat 1,6 enheter på SKI:s kundnöjdhetsindex. Bland de enskilda bolagen är det Folksam och SEB Trygg Liv som minskar mest, båda har tappat mer än tre enheter jämfört med den förra mätningen. Mätningen har inriktats på de privatkunder som betalar minst 2 000 kr för en individuell försäkring.
I SKI:s undersökning har man också frågat om bolagens kunder känner till flytträtten och om de tänker flytta sina försäkringar. Kännedomen är i genomsnitt knappt 75 procent. Omkring 8 procent planerar en flytt, mellan bolagen varierar siffran mellan 6 procent och 11 procent. Flest kunder som planerar en flytt har SPP och minst Handelsbanken Liv.
Kundnöjdheten mäts i SKI:s undersökning på ett index från 0 till 100 där ett högre värde motsvarar en högre kundnöjdhet.