Swedbank började redan i april 2008 erbjuda sina kunder möjlighet till diskretionär förvaltning av PPM-pengarna. Banken har fyra olika förvaltningsstrukturer där man med en robot flyttar kundernas pengar in och ut ur PPM-fonderna utan att fråga kunderna vid varje tillfälle. Och redan efter ett drygt år har Swedbank fått ihop mer än 150 000 förvaltningskunder viket är nästan hälften av totalmarknaden som uppgår till cirka 350 000 PPM-kunder.
Swedbank har en särskild avdelning kallad Investment Center som designar de placeringsalternativ som erbjuds kunderna. I dagsläget har man fyra olika portföljer där man förvaltar kapitalet diskretionärt och har möjlighet att ägna sig åt såväl taktisk allokering som förvaltarbyten och rebalansering.
Man kan inte se PPM-sparandet isolerat ifrån kundens övriga ekonomi och därför har vi byggt den här tjänsten som gör att rådgivaren kan rekommendera portfölj efter vilka andra tillgångar kunden har att förvalta i sitt privata sparande eller inom avtalspensionen, berättar Håkan Johansson, chef för Swedbank Investment Center. Han tillägger att man under 2010 kommer att ha system på plats som gör det möjligt att förvalta även kryssvalssparande inom avtalspensioner och kapitalförsäkringssparande på samma sätt. Det ger möjlighet att förvalta kundernas sparande med en portföljstrategi så att förhållandet mellan risk och avkastning optimeras.
Samarbete med PPM
Swedbank har ett samarbete med PPM om att få möjlighet att utföra fondbyten direkt över PPM:s system, 2k-projektet, och enligt Håkan Johansson kommer man att kunna köra igång med direktinloggning från och med februari. Swedbank har ett avtal om att man ska få flytta sina sparares pengar inom PPM utan att spararna tillfrågas innan. Kunderna kan dock alltid se vilken aktuell fördelning de har direkt på internetbanken eller genom att logga in PPM. Tidigare har Swedbank skrapat kundernas bilder i PPM genom att använda sig av deras pinkoder. Då har man haft en robot som köpt och sålt andelar som vid en individuell transaktion. I den nya förvaltningstjänsten kommer Swedbank att hantera kundernas konton direkt och då slipper man omvägen över kundinloggning.
Efter drygt ett års verksamhet har man miljardbelopp under förvaltning i bankens förvaltningstjänster och ingenting tyder på att intresset kommer att minska eftersom okunskapen och oviljan om att göra val i PPM-systemet är stor bland svenskarna. Och Swedbank kan hjälpa dem som vill för 495 kr per år. Tjänsten är gratis fram till det året kunden fyller 31 år.
Enligt Håkan Johansson är man väl förberedda för en framtid där PPM-sparandet ska hanteras via e-legitimation och pinkoderna tas bort. Det påverkar inte vår förvaltningstjänst alls, eftersom vi kommer att teckna ett avtal med PPM, något som gäller alla aktörer som vill ha möjlighet till direktinloggning i PPM och att skicka filer direkt. På marginalen kan ett krav på e-legitimation påverka anslutningen av tjänsten på kontor och telefonbank men vi är väl förberedda för den här situationen och kommer att i början av nästa år möjliggöra anslutning och hantering via internetbanken.
Ur Pensionsnyheterna Analys nr 10 2009